Možná podvědomě jsme si zvykli očekávat jednotu formy a obsahu. Slavnostní večeři chceme jíst z vkusně vyzdobeného talíře a zapíjet ušlechtilým vínem. To, co mám však na mysli dnes není jednota formy a obsahu uměleckého díla, ale jednota formy a obsahu života umělce a jeho díla. Tady často docházíme k překvapivým zjištěním. Moje žena dokonce odmítá číst životopisy umělců, protože si nechce pokazit krásný dojem z jejich děl. Až příliš často zjišťujeme kontrast mezi křišťálovým dílem autora a jeho tristním životním příběhem. Je to jen pouhá náhoda nebo výjimka potvrzující pravidlo? Obávám se, že nikoliv a že jde o jev poměrně zákonitý. Zhrzení a zoufalí umělci vkládají do svých děl své představy a nenaplněné sny. Šťastný člověk svůj život žije a sdílí se svými drahými. Možná právě životní zklamání a trápení je nezbytnou motivací pro velké umělecké dílo. Díla šťastných jsou jak fotky z rodinné dovolené, rozpolcenost duše je zárodkem dramatu. Život a dílo Vincenta van Gogha, P. Gaugina, B. Němcové, J. Nedvěda, Saint-Exupéryho, F. Chopina, N. Paganiniho, D.Defoa, E. Hamingwaye, F. Kafky a mnoha dalších jsou toho důkazem. Ve svých dílech hledali únik z neutěšené reality svého života dnes bychom řekli do virtuality svých děl. Řada z nich dosáhla úspěchu, který jim však štěstí nepřinesl, jiní zemřeli v bídě a nemoci. Někteří vyzařují ve svých dílech poetický optimizmus druzí tragickou beznaděj a obojí často čteme nebo posloucháme se zaujetím a zápalem. Znamená to, že by nepsaná společenská norma měla vyžadovat aby umělec žil v souladu se svým dílem a myšlenkami, které hlásá? To si nemyslím. Schopnost popsat situaci, vyhmátnout a pojmenovat jevy a myšlenky, zaujmout a burcovat by neměla být zatížena a "odměněna" povinností se tak chovat. Ostatně pak bychom asi přišli o většinu světových děl. Na druhou stranu chápu i svou ženu. Kdyby poetický příběh typu Malého prince napsal masový vrah z cely smrti, tak mu ho prostě neuvěřím. Jak z toho dilematu? Jednoduše. Ze školních osnov vyškrtnout všechny životopisné prvky autorů a nakladatele přesvědčit aby ve svém zájmu nepřijímali životopisná díla umělců. Pak bude rovnováha obnovena a my se budeme moct soustředit pouze na samotný požitek z díla. 2.9.2006